Emil ser till att du som kund känner dig trygg

Emil Fritzell är elitfotbollsspelare på fritiden. Det bygger mycket på laganda och förmågan att vara lyhörd för hur andra tänker och reagerar. Det gäller att var här och nu och även ha ett steget före-tänkande. Och kanske var det just hans förmåga att förstå och möta kunderna som fick honom att byta arbetsuppgifter från medarbetare på kundservice till säljare mot våra företagskunder.

 

Vad fick dig att börja jobba som säljare?

– Det ena har lett till det andra. Egentligen började jag jobba som lärarvikare och fick efter ett tag ett fast vikariat under ett halvår. När läraren kom tillbaka fick jag genom ett bemanningsföretag jobbet som medarbetare på kundservice. Det var både roligt och lärorikt. Ett år senare erbjöds jag fast anställning. Efter ett par år kände jag att jag ville pröva vingarna som säljare och det ångrar jag inte. Visar man bara framfötterna finns det många möjligheter hos den här arbetsgivaren. Man kan göra som jag gjorde, byta avdelning och jobb, men fortfarande inom samma företag.

Vad är det bästa med jobbet?

– Jag gillade verkligen jobbet på kundservice där jag fick svara på frågor av alla de slag. Visste jag inte svaret från början lärde jag mig snabbt att ta reda på det och återkopplade till kunden. Det var också kul att prata med så många olika människor. Men att träffa dem live, som jag gör nu, tycker jag är ännu roligare.

Kraven är visserligen höga, men så länge jag utgår från våra gemensamma arbetsmål så är det också ett flexibelt jobb. Jag får lägga upp arbetet som jag själv vill ha det, men så klart anpassat efter kundernas behov.

Vi har ett suveränt bra teamwork på avdelningen och hjälps åt att göra offerter som ska vara bästa möjliga för kunderna.

Vilken egenskap är viktigast för en säljare?

– Att vara ärlig. Andan på företaget bygger på den värderingen och det känns bra för mig. Vi smyger inte in dolda avgifter och det känns otroligt bra att vi kan vara öppna med vår prissättning.

En annan egenskap som jag tror är viktig är att vara lugn och kunna lyssna. Det är alltid kunden som är huvudpersonen.